Rökning ökar ångest

Det är inte många som vet om detta, men jo tack - jag vet. Jag kallar mig själv "periodare" när det gäller rökning. Det brukar vara så att jag hamnar i en stressig period med mycket att tänka på och oroa mig för och då röker jag.

Det börjar alltid med att cigaretterna skänker mig ett sorts lugn och varje gång de oroliga tankarna dyker upp så finns cigaretterna där. Jag vet redan när jag köper första paketet att jag kommer snart att sluta röka igen. Jag känner min kropp så väl nu så jag vet att den där lugna känslan i kroppen kommer att förvandlas till annat.

Efter ca 2 månaders rökning så är konditionen kraftigt försämrad, jag känner det så tydligt i hela min kropp att syreomsättningen inte fungerar som den ska, jag blir trött, hjärtat slår hårdare och snabbare, jag får liksom ett tryck över bröstet och ångest. Jag vaknar på nätterna med andningsuppehåll och det är läskigt.

Nu har jag nått mitt stopp igen. Jag vill inte röka mer. Jag vill må bra igen. Ändå kan jag inte garantera att det här var den sista gången jag rökte. Hur dum får man vara? Men veckan som kommer nu så kommer jag att börja med konditionsträning och när man väl har kommit igång med den så är röka det sista man vill.

Vill du sluta röka?
Mitt tips till de som har rökt länge och mycket är att ta bort de "onödiga cigratterna". Då menar jag t.ex. när man går på stan , kommer ut ur en affär och "måste" röka en cigarett innan man går in i nästa. Den där reklamen som går på TV just nu stämmer så himla bra. Han säger att det endast är tre cigaretter om dagen han egentligen "behöver". Börja med att skära ner till dom tre cigaretterna du anser är viktigast. Det finns även receptbelagd medicin som hjälper en att sluta röka. Jag känner en tjej som det fungerade för. Det finns också bra böcker om hjälp till att sluta röka. Lycka till hur du än gör.

Hur gör jag för att sluta röka? Jag känner så tydligt hur dåligt min kropp mår så jag slutar bara helt tvärt. Inga nikotintugummin osv. Men alla har det inte lika lätt.



Kommentarer
Postat av: Zazz

Så olika vi fungerar, för mig blir det alltid ett inre lugn och ett tillfredsställande bättre än sex.

2011-01-24 @ 09:47:09
URL: http://lifeloveandhope.blogg.se/
Postat av: Nina

Så fungerar det på mig i början. men läste att många med ADHD har lätt för att fastna i ett cigarettberoende pga den känslan av inre lugn som du beskriver.

2011-01-24 @ 16:35:23
URL: http://glitterliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0